Софокъл поставя в пиесите си типични за времето въпроси. Проблемът за отношението към религията, за конфликта между човешката и божествената воля, за честта и благородството е актуален и днес. Софокъл е написал повече от 120 трагедии, до нас са стигнали седем, две от които и до днес се играят по световните сцени - „Едип цар” и „Антигoна”.
Класическият разказ за силата на духа и противопоставянето на мнозинството е самостоятелно произведение. Софокъл създава творбите си по нов модел. В тях той въвежда и трети артист. Така увеличава броя на присъстващите на сцената и повишава драматичното напрежение. „Антигона” е част от таванския цикъл легендарни творби за града и историята му. На тези митични събития Есхил посвещава трилогия, част от която („Седемте срещу Тива”) е стигнала до нас, а от други запазени творби е пресъздаден трагичният мит за Едип, рода му, проклятието на съдбата. След смъртта на Едип, в града остават двамата му сина, но спорът помежду им довежда до братоубийствена война.
И двамата - Етеокьл, защитаващ стените на Тива, и Полиник, довел нашественици пред тях, падат в боя. Решението на новия цар Креон е Етеокъл да бъде погребан с почести, а тялото на Полиник да се остави на птиците и зверовете. Въпреки това, Антигона - сестра на двамата, извършва погребален обред.
Антигона е млада девойка, дъщеря на прокълнатия Едип. Неотдавна тя е изпратила баща си в подземното царство („Едип в Колон” - Софокъл), а сега се налага да дели обичта към братята си. За нея любовта е една, тя зачита родовите закони на обществото и счита, че е длъжна да извърши за единия това, което е направено за другия. Обяснявайки на сестра си Исмена своето решение, тя набляга на по-старите, извечните закони: „А светото за боговете, ако щеш, презирай ти!” Когато я завеждат пред Креон, тя гордо'му посочва предимството на старите, дадени от боговете, закони: „Не смятах за така могъщи твоите повели, че да наруши смъртният неписаните вечни божи правила.” Девойката пояснява на наскоро избрания цар разликата между него и вечността, между мимолетното му желание и вековните неписани закони. Тя свързва в едно моментното, историческия миг - битката и последиците, с вечното, царуващото над света и хората - божиите закони.
Антигона познава неписаните закони на сърцето, спазва ги, подчинява интимното на общественото. В този неин възглед присъства историята - епохата е времето, когато държавата обединява, но и подчинява гражданите. Отделни личности, застанали начело, провъзгласяват личните си мнения за обществени закони - така, както постъпва Креон. Той става цар случайно - гибелта на наследниците го издига на престола. Опиянен от внезапната власт, той раздава заповеди, без да се съветва, без да се допитва до оракула или народа. Издал заповед, той не търси мотив и логично обяснение на действията си. Креон се страхува от хората, затова се стреми да задържи властта чрез страх и насилие. Според митовете, той е еднакво виновен заедно с Етеокъл за изгонването на Полиник, но това не му пречи да обяви съдружника си за герой, а прогонения - за предател. Държавата е необходима на Креон като опора на властта.
Гражданите на Тива помнят неотдавнашното царуване на Едип. Прокълнатият цар е управлявал мъдро, проявявал е милост и разбиране, зачитал е вечните закони. Креон не носи демократизма на Едип. Той бърза да обяви Етеокьл за герой - така част от славата минава и към Креон, а сетне осъжда евентуалните нарушители на заповедта си. Когато довеждат Антигона, Креон не би могъл нищо човешко да стори. Той вече я е осъдил, страхува се да не урони авторитета си и затова търси какви ли не аргументи в полза на присъдата. Креон поставя държавата над всичко („И онзи, който слага над родината приятеля си, е за мен нищожество”), като много умело демагогства - смесва понятията „родина” и „държава”. Антигона е извършила всичко, подчинявайки се на родовия дълг. Държавата е обществен механизъм, чиято цел е да събере в едно различните родове, да ги подчини на законите си, да регулира живота на хората с узаконената си власт, но зачитайки и неписаните закони на сърцето и човешката нравственост.
Антигона не се чувства уютно в държавата на Креон (той, впрочем, казва - „моята държава”). Държавата е по-късен етап от общественото развитие, но Креон се стреми да я постави над всичко, над морала дори. Писаните, държавните закони се опазват чрез узаконени наказания - затвор, глоба, смърт. Неписаните, човешките и божии закони се наказват морално - чрез отделяне на виновника от другите, чрез емоционалната присъда. Ясно е, че духовното, моралното стои над материалното, изменчивото. Креон проповядва задължения към държавата, към организацията, а не към идеята, към духа. И това е обяснимо, ако се върнем към завземането на властта от него, ако проникнем в Дълбините на душата му – страх от провал, опиянение от трона, самочувствие за вечност в мимолетното. Разбрал, че е наказан чрез смъртта на сина и жена си, той търси вината другаде: „Отведете оттук безчестния мъж, който тебе, дете, и тебе, жена, неволно уби!” Креон не желае да призна вината си, не желае да приеме отговорност за деянията си. Думите на хора надали достигат до съзнанието му: „Заплащат с големи беди горделивците своите дръзки слова и така те се учат на старост да бъдат разумни!”
На Антигона не са необходими заслуги в живота, за да изпълнява божествените закони. Тя е човек от обществото, равна на другите, една от всички. Тя не се олицетворява с вечните закони, както Креон с държавата, а просто ги изпълнява. Антигона разбира целта на живота си простичко: „Не за вражда - за обич съм създадена!”, Креон - като възможност за издигане славата на града, за щастливо и запомнящо се властване. Хорът на тиванските граждани е безличен, понякога жалък и смешен. След излагането на две противоположни тези от страна на Креон и Хемон, хорът няма позиция: „Добре говорихте”. Сетне, когато Антигона отива на смърт, страхливците твърде цинично я съветват в последните й мигове: „Да тачиш мъртвите е дълг благочестив, ала властта на царя не престъпвай ти.” Това е хорът на гражданите, който в тези сцени се изявява вече като хор на поданиците, на смирените, на послушните. Само Хемон се опитва да спре баща си. С прозрението на младостта вижда посоката на развитието, но и с него Креон се държи горделиво и самоуверено: „Градът ли ще диктува мойта заповед?” - казва той, забравил обещанието си да върши всичко в името на града и хората. А сетне идва абсолютното заслепение на властника: „Какво, нима градът не е на вожда си?” Най-страшните слова Креон отправя към сина си: „Хей, робе, стига с твоето бръщолевене!” Бащата е станал самозабравил се тиран. Конфликтът завършва трагично - Антигона изпълнява дълга си и загива, Хемон се изправя срещу баща си в името на справедливостта и умира, Креон губи властта (поне временно), градът се е покорил. Морални победители са Антигона и Хемон. Исторически побеждава Креон. Държавата, като организация за обединение и служене на хората, постепенно се превръща в господар и повелител над съдбата на своите граждани.
Трагичното произлиза именно от този сблъсък между реалността и изискванията й, от една страна, и свободата на човека да спазва извечните морални закони, от друга. Смъртта на Антигона е закономерна, отстъплението на Креон - временно. Остава големият проблем на времето - родовият дълг или държавните закони? Човекът трябва сам да избере - но първо в себе си.
вторник, 26 февруари 2008 г.
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар