неделя, 6 януари 2008 г.
Атанас Далчев - "Прозорец"
В стихосбирката си \"Прозорец\"(192б г.) Далчев създава чрез поетиката на \"новата вещност\" пренаселен с предмети художествен свят. Повечето от творби в книгата имат за заглавие дума, означаваща предметност:\"Коли\",\"Вратите\",\"Хижи\",\"Болница”,”Път”,”Стаята”,”Къщата\" и пр.В поетическия текст назоваването на един предмет (дори когато той е заглавие- т.е. вход към смисьла ) е акт на убиване на конкретността и материалността му в абстрактността на словесния знак.Предметьт вече не е словесна абстракция. Разложен, той се е умножил и увеличил пльтността си, изпълнил е текста с отделните си фрагменти, всеки от които е пак- предмет. Това е една самопораждаща, разрастваща се предметност, пред която текстът е безсилен. Освен разложен при него предметът е оголен в материалността си. Тленността е подчертана. Следите на разрухата са видими: \"стени с опадала мазилка\", \"врата раззината и черна\", \"чер прозорец изпочуиен\", \"покриви разбити\", \"стари и груби коли\", \"прогнили къщи\", \"гризат ги червеи безброй\" и пр. В първия си план неговата поезия е създаване на един свят, реален в своята предметност, но както ще се окаже след това- само привидно; пропуснал в себе си действителността с нейната материалност, но само на пръв поглед. За символистите пътуването на Душата в страната на Съня е попадане в друг, различен от действителния, свят, превърнат в модус, в който те проектират текста си. За Далчев действителността и сънят са само две от измеренията на неограничена във вариантите си множественост.Множествеността на измеренията е структура на текста в лириката на Далчев. В нея физическият, привидният, даденият на сетивата ни свят е само един от възможните. Той е с отчетливи граници, затворен, населен с предмети. Пространствения текст в лириката на Далчев обаче е съотносимостта на множество реалности. Границите на видимото са измамни. Това е особен, смислово и изразно експлозивен центьр в почти всяко от стихотворенията в книгата \"Прозорец\".Играта с реалността, неиното умножаване вьв възможни фантазни образи е причина тя да загуби ореола си на единственост. Както в детската приказка за принцесата, която се крие сред свои подобия, така че не може да се познае коя е истинската, така и в поезията на Далчев действителността изчезва сред множеството си игрови превъплъщения..В стихотворението \"Прозорец\" един поглед през \"нашето зимно стъкло\" - т.е. през ироцепа към друг свят - и познатото \"То не е, то не е сякаш същото\". Сребьрна гора, мрежа от сребърни клони, две прегърнати деца, които дирят вълшебната птица със златни крила:“Те вървят вьрху сребьрен пьти под мрежа от сребьрни клони,посребрени листа се отронват,дъждове от листа ги валят.”Това е друг свят, който ведньж роден от съзнанието, заживява своя неподвластен на него живот. Светът на вълшебните детски спомени, видян в сиянието на \"капки сребро\" и \"златни пера\". Далчев повтаря един и същ цвят или дума (в това стихотворение \"сребро\" се употребява седем пъти) е съществена особеност на неговия поетически стил. Това е тип изразност, която Никола Георгиев определя като \"поетика на намерения израз и смисъл\".Езикът на Далчевата поезия е показно несложен, подчертано неусловен, чужд на властващата дотогава стихова риторика, пестелив в ефектите на метафоричността. Това е като че ли език с ясни връзки, посочващ видимостта на действителното. Неговата образност би могла да се определи като \"ефект на шоковите сравнения\": ръжда \"като крьв\",-\"зловоние към небесата като молитвен тимиан\", стъпки \"като вопли\", сенки \"като локви\", врани \"като черен венец\", залез \"като домат\", стени \"като че с белези от струпеи\"и пр.Поетическият свят на Далчев се разкланя в множество измерения. Той прониква от другата страна на огледалото, превръщайки се в шега и приказка. В поезията на 20-те години Атанас Далчев е този, който приложи законите на една нова естетика- на грозното. Всъщност по-точно е да се каже, че след него литературата разбра относителността на понятието \"красиво\", неговата историческа капсулираност. Чрез поезията на Далчев поетическото съзнание на 20-те години разкри култа (или може би естетическата си слабост) към болезненото и некрасивото. Без да обявява открито, че това е новото лице на красотата, Далчев създаде един властно привличащ поетически свят на \"разкривени болни усмивки\", \"със петна от мухи и с бразди от прахът и дъждът\", \"потъмнял и разкалян\", с \"локви от мръсна вода\" и \"стари мършави кранти\". Болезненото сияние на жълтия цвят обгръща творбите от първата му книга, а със странното влечение към смъртта завършва всяка от тях. Такава е изразността на новата естетика в стихосбирката \"Прозорец\". Показателно е, че в поетическа книга, която деестетизира действителността, точно творбата, подобна на сън, на въл-шебна приказка, дава заглавие на цялото. Реалният свят в своята грозота и бедност е оспорен от фантазното. В наивната чистота на детския поглед, в сърцето, недокоснато от живота, светът се спасява, става друг- \"сребърен\", \"бял\" и приказен. Това е всъщност култът на литературата на 20-те години към примитива, към наивитета и алогизма на детското светоусещане. Ето защо \"Прозорец\"- творбата, чиято поетическа същност най-малко съответства на тази на книгата като цяло, й дава заглавието си, назовава я на принципа на изключението, което ще стане правило в по-късните стихосбирки на Далчев.
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар